Dołącz do nas
na facebooku

Odwiedź nasz profil

Dołącz do nas
na YouTube

Odwiedź nasz kanał

Śledź nas
na Twitterze

Welcome!

Uwolniony kapłan z Mali

"Zgubiłem się i zostałem znaleziony. Byłem martwy i znów żyję”. Były to słowa wdzięczności wypowiedziane przez księdza Leona Douyona z miejscowości Ségué w diecezji Mopti w Mali, po wyzwoleniu 13 lipca br. z niewoli z rąk grupy rebeliantów.

MaliZdjęcie ACN: księdz Leon Douyon, Mali

W swoim pierwszym publicznym apelu, wygłoszonym podczas niedzielnej Mszy św. 18 lipca w kościele Matki Bożej Zwiastowania w miejscowości Sévaré, około 12 km od stolicy Mopti, ksiądz powiedział swoim wiernym: „Nie sądziłem, że kiedykolwiek zobaczę Was”, po tym, jak został uprowadzony 21 czerwca tego roku wraz z „czterema parafianami” na autostradzie między Ségué i San. Kilka godzin po uprowadzeniu uwolniono pozostałych czterech zakładników i rozpoczęła się kampania modlitewna zarówno w Mali, jak i poza nią.

„Wszystko jest dziełem Łaski. Od tego dnia rozpoczął się łańcuch modlitwy. Każdy z was, poprzez różaniec i inne modlitwy, wzywał Boga, naszego Wyzwoliciela”, powiedział ks. Leon w lokalnym języku Bambara. „Boże, nasz Ojciec, który dałeś nam tak wiele, nigdy nie zapominasz ani jednego ze swoich dzieci” – powiedział ksiądz w swoim przesłaniu skierowanym również do Pomoc Kościołowi w Potrzebie (ACN). „Dzięki Waszym modlitwom i błogosławieństwu ze wszystkich stron, teraz znowu macie mnie wśród Was, abym kontynuował misję Jezusa Chrystusa. Jeszcze raz dziękuję za wszystko, co zrobiliście dla mnie, dla mojej rodziny, dla rodziny wiernych. Dziękuję, dziękuję bardzo!”, powtarzał wielokrotnie ks. Leon, który następnie wysłał wiadomość, wyraźnie dziękując dobroczyńcom ACN za ich modlitwy. „Niech Bóg Wszechmogący, Pan wszystkich rzeczy i Pan naszego życia, błogosławi Was obficie świętością i dobrocią”, powiedział podczas celebracji w Sévaré, zachęcając wszystkich do modlitwy „o bardziej braterskie i zjednoczone Mali”.

Zakończył, prosząc wszystkich o „kontynuowanie modlitwy także za siostrę Glorię”, kolumbijską misjonarkę, która również została uprowadzona w Mali cztery lata temu. Według źródeł ACN, Siostra Gloria jest obecnie przetrzymywana przez inną grupę terrorystyczną, powiązaną z Al-Kaidą i nazywającą siebie „Grupą Wsparcia Islamu i Muzułmanów” (Groupe de soutien à l’islam et aux musulmans). Od 2012 roku ugrupowania dżihadystyczne powiązane z Al-Kaidą i Państwem Islamskim dokonywały porwań w celu uzyskania finansowania lub wywierania nacisku politycznego. Grupy te obejmują Jamaat Nusrat al-Islam wal Muslimeen (JNIM) i Islamskie Państwo Większej Sahary (ISGS). Oprócz wzrostu aktywności dżihadystycznej z wyraźnym komponentem religijnym w celu narzucenia szariatu i islamskiego fundamentalizmu wśród ludności, istnieją poważne konflikty między grupami etnicznymi i społecznościami w regionie Mopti. Konflikty, w dużej mierze skoncentrowane na własności ziemi i zasobów, toczą się między Fulani, głównie muzułmanami, a Dogonami, którzy praktykują głównie religie etniczne i niektórymi chrześcijanami.

Według danych z raportu ACN o wolności religijnej, w Mali dominuje sunnicka gałąź islamu. Około 13% populacji należy do innych religii. Chrześcijanie stanowią nieco ponad 2%, z czego dwie trzecie to katolicy, a jedna trzecia to protestanci. Mali jest także domem dla tradycyjnych religii afrykańskich (prawie 9% populacji); niektórzy muzułmanie i chrześcijanie również włączają tradycje afrykańskie do swoich obrzędów.

Ks. Andrzej Paś, PKWP

Twój
koszyk

BRAK PRODUKTÓW