Indie: Przymusowe nawrócenia są ciosem dla demokracji i ludzkiej godności
16 sty 2015W wyznawaniu wiary ludzie wyrażają swoje najgłębsze aspiracje i rozwijają swoje wewnętrzne sanktuarium, którego nikt nie ma prawa naruszać.
W rozmowie dla agencji informacyjnej AsiaNews.it Felix Anthony Machado, biskup Vasai mówi o najnowszych przypadkach ‘Ghar Vapsi’ („Powrót do Domu”), które są nagłaśniane przez ekstemistów hinduskich i polegają na przymusowym nawróceniu chrześcijan i muzułmanów na Hinduizm. Według biskupa: „Ludzie wyznając swoją religię wyrażają swoje najgłębsze aspiracje i rozwijają najskrytsze sanktuarium samego siebie. Nikt nie ma prawa naruszać prawa do wyznawania wiary”.
Jestem głęboko zasmucony i rozczarowany w sprawie najnowszych incydentów przymusowego nawrócenia chrześcijan i muzułmanów na Hinduizm, które są ogromną przeszkodą dla dialogu i pokoju. Aby doszło do dialogu to obie strony muszą być „otwarte” i gotowe do wysłuchania innych. Jeśli jedna ze stron jest „zamknięta w sobie” i uprzedzona to dialog nie ma sensu.
Mie można rozmawiać z przyjaciółmi, którzy mają ukryte motywacje, ponieważ wtedy nie ma miejsca na dialog. Religie muszą być nastawione na otwartość i dialog. Ludzie muszą być świadomi, że na świecie są poważne konsekwencje takich nagłaśnianych masowych nawróceń, ponieważ one są w sprzeczności z poszanowaniem godności i praw człowieka. Podsycają ogień w celu złapania kilku osób, które są biedne. Błogosławiona Matka Teresa z Kalkuty twierdziła, że: „Myśl, że mieszkańcy Indii mogliby być zmuszeni lub zwabieni do nawrócenia jest hańbą”. Te przymusowe nawrócenia są także policzkiem dla demokracji, ponieważ tym „nawróconym” osobom odebrano gwarancję wolności, zawartą w konstytucji Indii. Wyznawanie wiary jest wolnym aktem. Godność człowieka jest najwyższą wartością, która zawsze jest uznawana przez tych, którzy szczerze szukają prawdy.
Brak poszanowania dla takiej godności prowadzi do różnych i często tragicznych form dyskryminacji, wyzysku, społecznej niestabilności, a także do confliktów wewnętrznych i zewnętrznych, które stały się dla nas oczywiste w ostatnim czasie.
Termin Ghar Vapsi znaczy: „powrót do domu” jest stosowany przy przymusowych nawróceniach. Tylko kto ma prawo decydować jaki jest mój dom? Kto może mi powiedzieć jaki jest mój dom? Jakakolwiek definicja religii musi sama w sobie brać pod uwagę wrodzoną naturę istot ludzkich. W wyznawaniu wiary ludzie wyrażają swoje najgłębsze aspiracje i rozwijają swoje wewnętrzne sanktuarium, którego nikt nie ma prawa naruszać. Z tego powodu ważnym jest, że każda osoba może podążać za swoim sumieniem w każdej okoliczności i nikt nie ma prawa zmuszać innych osób do czegoś przeciwnego.
Istnieją adekwatne prawa, które gwarantujaą wolność wyznania, a jakiekolwiek nawrócenia przy użyciu siły lub przymusu jest nielegalne i nieważne. Zmuszanie ludzi do takich nawróceń jest sprzeczne z wolnością religijną, która jest przewidziana w świeckich Indiach. Takie kwestie należy poruszać na poziomie międzyreligijnym. Duchowni wywodzący się ze wszystkich religii w Indiach muszą działać wspólnie, w celu wyeliminowania podziałów, podejrzeń, braku zaufania i chaosu. Mogą to zrobić przez nauczanie o wielkości i godności ludzkich istot, a takrze przez szerzenie jasnego zrozumienia jednej ludzkiej rodziny.
Pragnienie pokoju jest głęboko zakorzenione w ludzkiej naturze i można je znaleść w różnych religiach. Duchowni muszą być odpowiedzialni za zaangażowanie się na rzecz dialogu i pokoju w naszym społeczeństwie i na świecie.
Biskup Felix Anthony Machado jest biskupem diecezji Vasai i przewodniczącym biura ds. Ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego Konferencji Episkopatu Indii, a także stoi na czele Biura ds. Ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego Konferencji Biskupów Azji.
Asia News
Tł. mgr Marcin Rak